سودای صعودی دیگر در بازار مس

بازار مس

 همزمان با ثبت رکورد تاریخی قیمت مس در بورس فلزات لندن، بهای این فلز در رینگ معاملاتی بورس کالای کشور نیز در نیمه دوم اردیبهشت به اوج قیمتی خود رسید. این اوج‌گیری قیمتی مس نه‌تنها باعث کاهش تقاضا برای این فلز سرخ در رینگ معاملاتی بورس کالا نشد که خریداران استقبال مناسبی از عرضه‌های مس در این بازار داشتند؛ با افت محسوس قیمت مس در این بازار با سیگنال کاهشی نرخ جهانی بر رونق این بازار افزوده شد. هر چند مجددا مس در روزهای گذشته به مسیر صعود بازگشته و این موضوع می‌تواند قیمت‌ها را در این بازار مجددا افزایشی کند.

 ریشه‌های ریزش و صعود مس

در اردیبهشت ماه امسال با وجود رکوردزنی تاریخی بهای پایه کاتد مس در رینگ معاملاتی بورس کالا، میزان تقاضا برای این محصول رونقی قابل ملاحظه داشت؛ درواقع انتظار تثبیت بهای مس در اوج باعث شد تا خبری از تعویق خرید و رکود در معاملات این بخش دیده نشود. اوج‌گیری مستمر قیمت کاتد مس در بازارهای جهانی و خوش‌بینی معامله‌گران به وضعیت این بازار در میان و بلندمدت همزمان با اوج‌گیری نرخ ارز در نیمه دوم اردیبهشت ماه مهم‌ترین دلایل رکوردزنی تاریخی بهای پایه کاتد مس در بازار فیزیکی بورس کالا و استمرار خرید این محصول در اوج قیمتی آن بود.

رکوردزنی تاریخی بهای مس در رینگ معاملاتی بورس کالا در هفته منتهی به 17 اردیبهشت ماه رقم خورد؛ در این زمان مس در بورس فلزات لندن همچنان در مسیر شتابان قیمتی قرار داشت که این روند تا روز دهم ماه مه (20 اردیبهشت) نیز ادامه داشت به گونه‌ای که هر تن کاتد مس در این بازار با قیمت 10 هزار و 700 دلار به ازای هر تن معامله شد که این رقم بیشترین نرخ تاریخی معامله این محصول در بورس فلزات لندن بود. در این هفته عرضه‌کنندگان برابر 4 هزار و 500 تن کاتد مس را به رینگ آوردند که درنهایت تنها هزار و 20 تن از این محصول در این هفته مورد دادوستد قرار گرفت. اگرچه معامله 23 درصدی کاتد مس رقمی چشمگیر نیست اما فروش همین میزان محصول در اوج قیمتی، استقبالی مناسب و قوی است.

بازگشت نرخ ارز به مسیر افزایشی خود که در نیمه دوم اردیبهشت ماه رقم خورد، سیگنالی مثبت برای رشد تقاضا برای اغلب بازارهای کالایی کشور بود که نمود آن در خریدهای هفته منتهی به 24 اردیبهشت نمایان بود. در این هفته (منتهی به 24 اردیبهشت) قیمت پایه کاتد مس در رینگ معاملاتی بورس کالا افت اندک 2/ 1 درصدی داشت که همین افت اندک باعث شد خریداران استقبال قابل‌توجهی از این عرضه داشته باشند به گونه‌ای که برای 9 هزار و 600 تن کاتد مس عرضه شده در این بازار تقاضایی معادل 9 هزار و 480 تن به ثبت رسید که در نهایت به معامله 6 هزار تن کاتد مس از این بازار انجامید.

در ادامه با سقوط بهای جهانی مس سیگنالی کاهشی در تعیین نرخ پایه کاتد مس اعمال شد هر چند در این زمان شاهد ایجاد جریانی افزایشی در نرخ ارز آزاد و نیمایی بودیم که این موضوع همچون سرعت‌گیری در مسیر کاهش نرخ پایه عمل کرد. با این وجود سیگنال کاهشی قیمت‌های جهانی در این بازار قوی‌تر از سیگنال رشد نرخ ارز عمل کرد و سبب شد بهای کاتد مس در عرضه هفته قبل (منتهی به 7 خرداد) به کانال 20 هزار تومانی بازگردد و با قیمت 20 هزار و 860 تومان مورد دادوستد قرار گیرد.

اعلام دولت چین از تصمیم خود مبنی بر نظارت قیمتی روی نرخ کامودیتی‌ها باعث شد جریانی نزولی در روند قیمتی اغلب فلزات در بازارهای جهانی ظرف 2 هفته گذشته به وجود آید. قدرت این خبر به میزانی زیاد بود که با وجود استمرار سیگنال‌های مثبت ناشی از انتظارات مثبت تورمی در دنیا، بهای مس در بورس فلزات لندن ریزشی قابل ملاحظه داشت و بهای این فلز در بورس فلزات لندن در روز 24 ماه مه به کانال 9 هزار دلار نیز سقوط کرد. این رقم کمترین نرخ معامله این محصول ظرف یک ماه گذشته بود. البته پیش از این هم برخی تحلیلگران نسبت به ریزش بهای مس هشدار داده بودند. اگرچه با توجه به برآورد افزایش تقاضای جهانی برای این فلز سرخ، آینده‌ای درخشان برای آن در بلندمدت پیش‌بینی می‌شود، اما تثبیت قیمت‌ها در کانال 10 هزار دلاری در کوتاه‌مدت مورد تردید است.

ظرف روزهای اخیر و با توجه به گمانه‌زنی‌های جدید مبنی بر تمرکز دولت چین در برنامه کنترل قیمت‌ روی زنجیره آهن و فولاد، اقبال به بازار مس و آلومینیوم بازگشت و مجددا در 2 روز پایانی هفته اخیر یعنی 27 و 28 مه بهای مس کانال 10 هزار دلاری را تجربه کرد.

در هفته گذشته اخباری از احتمال وقوع اعتصابات کارگری در معدن اسکوندیدا شیلی که بزرگ‌ترین معدن فعال مس در دنیا است منتشر شد که این موضوع سیگنالی مثبت برای رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی بود. در همین زمان اخباری از ممنوعیت صادرات کنسانتره مس توسط جمهوری کنگو که چهارمین تولیدکننده معدنی مس در دنیا است با هدف تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر منتشر شد که این موضوع نیز عاملی در جهت تقویت بهای کنسانتره مس در دنیا و در نتیجه رشد بهای این محصول در بازارهای جهانی خواهد بود.

با توجه به روند ممتد افزایشی به‌وجود آمده در بازارهای جهانی و بازگشت نرخ ارز به کانال افزایشی که در روز ابتدایی هفته جاری یعنی شنبه 8 خرداد رقم خورد، رشد بهای پایه این محصول برای هفته‌های آینده محتمل بوده و از همین رو رشد تقاضا و حجم معاملات این بازار در هفته جاری دور از انتظار نخواهد بود.

تاریخ انتشار :10خرداد 1400

منبع : دنیای اقتصاد 

اخبار به روز دنیای معدن را در سایت باسط فرآور پویا دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Open chat