فرصت‌های شغلی و درآمد با خام فروشی معادن می سوزد

خام فروشی معادن

سنگ‌های روستای «قره آغاج»، «سیلیس» و «قره‌باغ» آذربایجان غربی به‌صورت خام به ایتالیا و چین صادر می‌شود و پس از برش‌های میلیمتری، با قیمتی گران‌تر دوباره به ایران بازمی‌گردد. آن‌طور که کارشناسان این بخش می‌گویند همین موضوع خام فروشی سبب شده که این استان با آنکه در جایگاه اول تولید سنگ‌های تزئینی رتبه سوم تنوع مواد معدنی کشور قرار دارد، نتواند از این ظرفیت بهره ببرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، البته با تأکید رییس جمهوری دستور‌العمل ایجاد وحدت رویه در فعال‌سازی معادن و محدودیت‌های معدنی غیرفعال از سوی وزیر صمت به تمام استان‌ها ابلاغ شده و بر اساس آن، صاحبان معادنی که فعال نباشند خلع ید شده و این معادن به افراد جدید واگذار می‌شود. بر همین اساس مشکلات 196 معدن غیرفعال آذربایجان غربی مورد بررسی قرار گرفته و آن طور که مسئولان این استان می‌گویند با همکاری کارگروه طرح احیای فعال‌سازی و توسعه معادن، چندین معدن غیرفعال این استان طی سال‌جاری به مدار تولید بازگشته‌اند.

زمینه اشتغالزایی برای افراد بومی چندین برابر می‌شود

«غلامرضا بابایی»، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان ‌غربی با اشاره به فعالیت 485 معدن در استان اظهار داشت: این معادن برای 8 هزار نفر به‌صورت مستقیم شغل ایجاد کرده‌اند. البته تلاش داریم با حمایت از معادن غیرفعال و بازگشت آنها به چرخه تولید و همچنین افزایش سرمایه‌گذاری‌ها زمینه اشتغالزایی برای افراد بومی را چندین برابر کنیم.

وی میزان مواد معدنی استخراج شده از معادن دارای پروانه بهره‌برداری در استان را بیش از ۱۷ میلیون و ۵۴۹ هزارتن عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر حجم ذخایر قطعی معادن استان بیش از ۱.۲ میلیارد تن است که در صورت بهره‌برداری اصولی نقش مهمی در رونق اقتصادی استان دارد.

بابایی با تأکید بر اینکه عمده مشکل بخش معدن مسأله خام فروشی و کمبود واحدهای سنگبری است، افزود: برای تشویق و ترغیب بهره برداران برای احداث واحدهای سنگبری و فرآوری اعطای تسهیلات بانکی برای توسعه واحدها و نوسازی ماشین‌آلات در دستور کار قرار داده شده است. در این راستا عملیات احداث واحد کنسانتره سنگ آهن در معدن سنگ آهن قالوشیخان بوکان با مشارکت ۱۰۰ درصدی بخش خصوصی و همچنین عملیات احداث ۲ واحد سنگبری در شمال و جنوب استان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال انجام است. همچنین احداث واحدهای سنگبری بزرگ مقیاس در شمال و جنوب استان توسط ایمیدرو و احداث شهرک سنگ در شهرستان ارومیه با مشارکت بخش خصوصی و ایمیدرو پیگیری شده و کار اجرایی آن بزودی آغاز می‌شود.

 ۳۰ معدن غیرفعال به مدار تولید بازگشته‌اند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان ‌غربی، با اشاره به جایگاه سوم این استان در تنوع مواد معدنی افزود: چنین ظرفیتی می‌تواند زمینه توسعه رشد اقتصادی استان را فراهم کند اما تأکید ما بر این است که درآمد و عواید حاصل از استخراج معادن استان باید نصیب مردم همان مناطق شود و بتواند معیشت آنها را بهبود ببخشد.

وی با اشاره به اینکه با همکاری کارگروه طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس، ۳۰ معدن غیرفعال با تمهیدات صورت گرفته طی سال‌جاری به مدار تولید بازگشته و همه معادن دارای مجوز اعم از معادن دارای پروانه اکتشاف، گواهینامه کشف و پروانه بهره‌برداری پایش و مشکلات آنان احصا شده است، گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت، معادن و محدوده‌های اکتشافی استان که تا پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۸ غیرفعال بوده و اقدامی نسبت به فعال‌سازی این معادن و محدوده‌ها از طرف معدن کاران صورت نگرفته، از مدار اکتشافی خارج و خلع ید می‌شوند.

بابایی بوروکراسی اداری و طولانی بودن پروسه استعلام منابع طبیعی و برخی دستگاه‌های اجرایی، معارضین محلی، نبود صنایع فرآوری مرتبط با حوزه معدن را از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این بخش دانست و اضافه کرد: توسعه و فعال‌سازی معادن زمینه ساز آبادانی و رفع مشکلات زیرساختی در شهرستان‌هاست و باید موانع استفاده از ظرفیت توسعه معادن با همکاری دستگاه‌های اجرایی برداشته شود تا شاهد رشد و آبادانی استان باشیم.

خلع ید معادن غیرفعال و واگذاری آنها به افراد جدید

«نادر صادقی»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی هم با اشاره به بخشنامه ریاست جمهوری مبنی بر خلع ید از صاحبان معادن غیرفعال و واگذاری آنها به افراد جدید، اظهار داشت: طبق بررسی‌های انجام شده ۴۸۱ واحد معدنی دارای پروانه بهره‌برداری در استان وجود دارد که از این تعداد ۲۸۵ واحد معدنی در استان فعال بوده و مابقی راکد هستند. از دستگاه‌های مرتبط خواسته‌ایم مشکلات این 196 معدن را بررسی کرده تا برای رفع آنها تصمیم‌گیری شود. البته سال گذشته با همکاری کارگروه احیا، تعدادی از معادن غیرفعال با تمهیدات صورت گرفته به مدار تولید بازگشته ‌اند.

وی با اشاره به اینکه معادن غنی استان فرصتی مناسب برای توسعه سرمایه‌گذاری و ارتقای معیشت مردم منطقه به حساب می‌آید، افزود: باید همه مسائل و مشکلاتی که بر سر راه توسعه معدنی استان و استفاده از ظرفیت‌های فرآوری و ایجاد ارزش افزوده در این بخش وجود دارد، به‌طور کامل احصا شده و از مقابل برداشته شود. استاندار نیز بر این موضوع تأکید دارند و از تمام دستگاه‌های مرتبط در این زمینه خواسته‌اند همکاری لازم را انجام دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی افزود: روند فعالیت و واگذاری معادن غیرفعال به متقاضیان بررسی و مشکلات این معادن به ترتیب اولویت و اهمیت بررسی و تعیین تکلیف خواهد شد. بر این اساس محدوده‌‌های گواهی کشف که مدت زمان موضوع ماده هشت قانون معادن در آنها رعایت نشده و هم اکنون غیرفعال هستند، سه ماه پس از سلب حق اولویت کاشف برابر ماده ۸۳ آیین‌نامه اجرایی قانون معادن از طریق مزایده واگذار خواهند شد.

کمبود نقدینگی؛ مشکل اصلی معادن کوچک استان

وی با بیان اینکه با همکاری سازمان ذی‌ربط در حوزه معادن و نیز با حمایت مالی و سرمایه‌گذاری، معادن غیرفعال به چرخه تولید بازخواهند گشت، افزود: عمده مشکل معادن کوچک در استان کمبود نقدینگی، نبود واحدهای فرآوری مجهز بزرگ مقیاس در منطقه و تجهیزات و ماشین‌آلات مناسب است که با ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این حوزه کمک زیادی به بهبود وضعیت این معادن خواهد کرد.

صادقی خام فروشی را یکی دیگر از مشکلات اساسی معادن استان دانست و گفت: توسعه واحدهای فرآوری معدنی در کنار توسعه معادن در دستور کار قرار گرفته تا محصولات معدنی با ارزش افزوده بسیار بیشتری وارد بازار شده و درآمد استانی افزایش یابد.

 

منبع : اقتصاد آنلاین  :فرصت‌های شغلی و درآمد با خام فروشی معادن می سوزد

تاریخ انتشار :18 خرداد 1400

اخبار به روز در حوزه معدن و مواد معدنی را در سایت باسط فرآور پویا دنبال کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Open chat